Fejlődés a jógában:

 

Kit kövessünk, és miért tanuljunk?

Az elmúlt évtizedben a jóga meghatározó trend lett a világban – a fitnesz és a sport területén. Van, akit ebben a keleti gyakorlatok titokzatossága vonz, és az a vágy, hogy megfejtse a világegyetem titokzatosságát. Másvalaki szeretne rendkívüli rugalmasságot, valamint a test és lélek feletti kontrollt kialakítani. Ugyancsak más követni szeretné a bálványt, a csillagot, aki hihetetlen pózokat mutat be. Közben a jógaiskolák száma Európában egyre csak növekszik, ahogy azon követők száma is, akik a Mester címre aspirálnak. De van ezen lelki és egészségjavító gyakorlatok népszerűségének egy fordított oldala is, nevezetesen az üzleti szempontok előtérbe kerülése, ami természetesen tükröződik az oktatás és a tudás minőségén is, mind a tanítók, mind a tanítványok esetében.

Engedve a divatirányzatnak, vagy a belső kívánságnak, hogy foglalkozzunk valamilyen különlegességgel, felmerül egy sor kérdés: milyen iskolát válasszunk magunknak, milyen jóga mesterben bízzunk, nem ártanak-e a légző gyakorlatok a lelki egészségnek, vagy, hogy a jóga nem mond-e ellent az általunk vallott hitnek? Ezekben a kérdésekben osztja meg velünk gondolatait dr. Szkopincev Dmitrij,  ayurvédikus orvos, a  CALENDULA Klinika alapítója.

 Különleges ember

 Sok kreatív ember él a Földön, akik közt akadnak olyanok, akik már „röptében megragadják az információkat”. Ez a legkülönbözőbb szférákban, köztük a jógában is előfordul.  Számos példa van rá, hogy amikor az ember ismert mestereknél foglalkozott jógával, jó eredményeket ért el, megtanult teljesíteni bonyolult ászanákat, akkor elhatározza, hogy ezeket megtanítja másoknak is. Karizmával, vonzerővel és egyéb tulajdonságokkal rendelkezve, sikerül neki közönséget vonzania, mivel az emberek többsége vonzódik ahhoz, aki energetikailag erősebb, és a kreatív emberek éppen ilyenek.

Aztán ez az ember tanítóvá válik, jógát oktat „sejt szinten”, kiválóan ismeri az anatómiát, a fiziológiát, a lelki aspektusokat, sőt követőinek meg tud magyarázni a gyakorlatok és meditációk teljesítése során végbemenő minden mechanizmust és folyamatot.

Annak a jógamesternek a tevékenysége, aki soha nem vette a kezébe a Patandzsali jóga szútráit, nincs ismerete az emberi szervezetről, nem kapott áldást a mentoroktól és tanítóktól a vizsgán megszerzett pontok, vagy ajánlások formájában, bizonyos kérdéseket vet fel. Még akkor is, ha ő egy nagyszerű, világos életű ember…

 

 

A tudás mélységei

A jóga az utóbbi évtizedekben átfordult a tudomány tárgyává. A tudósok folyamatosan vizsgálják hatását a stresszre, az egészségre, és ezért ajánlanak meghatározott komplex kezelési módokat: mint például a gyógytorna, vagy a pszichológiai gyakorlatok. De maga a jóga, több mint fizikai, légző és mentális gyakorlatok összessége. A jóga tudományos ismereteket tartalmaz a fiziológiai és pszichikai folyamatokról, amelyek az emberi szervezetben és tudatban zajlanak le. A megfelelő ismeretek megszerzésének alapkövetelménye, hogy mindent a legapróbb részletekig meg kell tanulni.

 

Párhuzamot vonhatunk az autókkal. Mindenki szeret jó kocsikban utazni. Kellemes beülni egy luxus kategóriájú kocsiba, ahol minden kigondolható és számításba vehető megtalálható, ahol kényelemesen és biztonságban érzi magát az ember. Alapvetően bármilyen autót is veszünk, mindegyik mérnöki tervezésen alapul. Ugyanakkor egyes modellek az autótársaságok legújabb tudományos kísérletinek eredményeiként jönnek létra, míg mások vásárolt vagy tökéletesített technológiák alapján. Az első esetben a tudományos terveket titokban tartják, csak egy bizonyos társaságon belül adják tovább azokat. A mérnököknek, hogy ezt a tudományágat ne csak ismerjék, hanem fejlesszék is, legtöbbször nem elég csupán egy diplomával rendelkezniük. Szükségük van szélesebb ismeretekre matematikából, fizikából, mechanikából és egyéb kiegészítő tudományokból. Vagyis szükséges állandóan tanulni és fejlődni!

 

De most forduljunk az orvosi gyakorlathoz! A betegnél daganatot találnak. A sebész elvégzi a műtétet, az érintett szövetdarab eltávolítása után az ember fájdalmat tapasztal, de egy idő múlva érzi a gyógyulást. És most képzeljenek el egy lelkes, pozitív gondolkodású orvost vagy gyógyítót, aki meggyőzte a pácienst, hogy ne távolítsák el a daganatot, mondván, hogy nincs semmi szörnyű. A páciensnél eufóriás hangulat van, hiszen az orvos azt mondta, hogy minden rendben van. Nem telik el sok idő, s a betegség „felfalja” az embert. Ha az első esetben az élet még harminc évig folytatódhat, a másodikban esetleg három hónap múlva végetér. Megbízni tehát amatőrökben és dilettánsokban életveszélyes!

 

A jóga hatása

 

Önökben bizonyára felmerül a kérdés: mindez miképpen vonatkozik a jógára? Önök előtt a mester – jó, kellemes, pozitív ember. A tréningfolyamat egy bizonyos szakaszában ez kielégítő, különösen, ha Önök azért mentek hozzá hogy közöljék, teljesítik a csavarást és a nyújtást –  legjobb tudásuk szerint.

 

Amikor azonban Önök elhatározzák, hogy jógával foglalkoznak majd lelki és fizikai fejlődés céljából, szükséges pontosan tudni, hogy mi és hogyan hat.

 

  • Mindenekelőtt, minden ászana meghatározott csakrákra hat a nadákon keresztül – energetikai csatornák, amelyek analógnak tekinthetők a finom testben lévő idegrendszerrel.  Ha a nadák eldugultak, az energia nem áramolhat szabadon bennük, és felhalmozódik a test bármely részében. Ez viszont negatívan hat a fizikai és a lelki-érzelmi állapotra.
  •  Az ászanák rendszere úgy épül fel, hogy közülük bármelyiket kezelik ezek a csatornák, a csakrákban meghatározott asszociókat és energiákat alakítanak ki. Ezek az asszociációk átkerülnek a centrális központi idegrendszerbe azért, hogy az ászanák ismételt teljesítése, vagy rögzülése tartós reflexet váltson ki, és így a fájdalomküszöb változását is.  A szervezet számára a fájdalomküszöb változása a vegetatív idegrendszer megerősítését, a patologikus reakció ingerre gyakorolt hatásának hiányát jelenti.
  • Az ászanák komplexének az ember egyedi lehetőségei és szükségletei szerint kell felépülnie, mivel mindannyiunknak saját fájdalomküszöbje van.

 

Hogyan lehet kiépíteni a gyakorlatok komplexét, milyen fájdalomküszöböt szükséges tanúsítani, amelyre nem reagál a szervezet… Ezekre a kérdésekre sok jóga tanár nem tudja a választ. A gyakorlatok helyes elvégzésénél a jóga beivódik a feltételes reflexekbe, és megváltoztatja a környezethez való kapcsolatát. És idővel előhív meghatározott energiamozgásokat, amelyek segítségével hatni lehet a környezetre, vagyis természetfeletti erővel lehet rendelkezni. De kevés ilyen jógi van, és szerencsére ők nem mutatnak be hasonló jellemzőket az emberekben.

 

A tudás finom anyagai

 

            Teljesítve ilyen vagy olyan ászanát, Önöknek meg kell érteniük, hogy az milyen energetikai és fizikai mechanizmust indított el. Vegyük például a savászanát, a holttest pozíciót. Önök a hátukon fekszenek, rögzítve és pihentetve a test, összpontosítottak a légzés ritmusára. Az első pillantásra ez egy egyszerű gyakorlat. De ez az ászana – az izomrelaxáció végzésével –  előtérbe helyezi a helyes légzést, ami kulcstényezőnek számít.

 

          A Savászanának kell működésbe hoznia az Idat és Pingalat (a gerinc melletti finom test két nagy csatornája), hogy nyugalmi állapotba kerüljenek, ezáltal lehetővé téve a Szusumna (gerinc központi idegcsatornája, amelyben növekszik a Kundalina energiája) érzését. Már a kezdetek kezdetén éreznie kell ezt annak a tanárnak, aki ismeri az anatómiát és a fiziológiát, befejezte az ayurvédikus orvosi képzést, ahol részletesen tanítják az energetikai csatornákat és kapcsolatukat az idegrendszerrel. Mellesleg a tanulás idején lezajlik az, ami a jóga foglalkozásokon is, vagyis generálódik a reflex. A tudatban az automatizmusig kialakul egy meghatározott minta.

 

     Bármilyen ászanát bemutató jógamesternek látnia kell azt részletekben, a tudatában benne van a minta fantom. Pontosan bemutatva, hogyan és mi történik a szervezetben, az ászana nem okoz kárt az embernek, aki teljesíti, annak nem fájdul meg reggelre a háta vagy a feje. Sőt fordítva van: minden szerv és rendszer munkája stabilizálódik, kinyílnak a csatornák, az energia szabadon áramolhat. Eltűnnek a stagnáló jelenségek, amely a betegségek kifejlődését indukálják. És ez azért van, mert a mester csatornáin és gondolati formáin keresztül állandóan mozog a kegyelmi pszichikai energia áramlása. Egy igazi tanár életében az energiák nem szóródnak szét, hanem koncentrálja azokat, hogy a tanítványok fizikai és lelki fejlődésére irányuljanak.

 

A mester feladata

 

A fizikai és lelki állapot harmonizálása érdekében, elegendő gyakorolni korlátozott számú ászanát. A mester feladata: olyan gyakorlat-komplexeket kidolgozni Önöknek, amelyekkel betegségük megszűnik, s tolerancia alakul ki a betegséggel és a külső tényezőkkel szemben. kifejlesszenek magukban mély fizikai erőt, vagyis megerősítsék az idegrendszerüket. Ezért a mesternek rendelkeznie kell pulzus diagnosztikai képességgel, és tudnia kell követni tanítványai állapotát más fizikai mutatók szerint is.

 

Hetente 1-2 alkalommal el kell menniük a mesterhez, hogy el tudja magyarázni a teljesítendő ászanák legapróbb részleteit is.

 

Az első órán a mester mondhatja, hogy minden nagyszerű, de az utolsó alkalommal fel kell hívnia a figyelmet arra, amit korábban nem figyeltek meg. Vagyis el kell mélyítenie az Önök tudását! Ez a tanítás lényege. De ennek érdekében a mentornak tudnia kell, hogy min és milyen sorrendben kell elvégezni a gyakorlat elemeit. Még egy missziója van a tanárnak: megnyitni az utakat, amelyek a sikeres emberekhez vezetnek, akik képesek kontrollálni szenvedélyüket, emóciókat, vágyaikat stb. 3-6 ászana és pránajama lelki gyakorlat rendszeres teljesítése segíthet elérni a szükséges eredményeket.

 

Lelki kérdések

 

Sok kereszténynél felmerül a dilemma: ha jógával foglalkozom, nem lesz-e ez árulás a hittel és a templommal szemben, amelyben kereszteltek? Valóban, néha bele lehet esni a sztereotípiák csapdájába a világ teremtésére vonatkozó keleti és nyugat filozófiák ellentmondásai kapcsán. De mindez attól függ, hogy Önök személyesen milyen gondolatokat fektetnek be erre.

 

Ha Önök a jógával, mint gyakorlattal foglalkoznak, az segít még többet megtudni az ember isteni természetéről, elfogadni az Urat, mint Messiást, átérezni szenvedését a kereszten, és ezáltal fizikailag teherbíróbbak és egészségesebbek lesznek, ami megkönnyíti a szolgálatok kiállását (például: a pravoszláv templomban, amiben nincs árulás).

 

Amikor korlátozzák az Önök akaratát, megszabják a belülről elfogadható istenségeket, előírják a mantrák kiejtését egy érthetetlen nyelven – ez valóban aggodalomra adhat okot. Az A kiejtett szavak tartalmának megértése nélkül történő Istenhez fordulás szűk látókörűséget okoz, ami eltávolít az igaz hittől. A jógafoglalkozásokon gyakran elhangzik az elsődleges mantra Om. Az „Om” hangzás szent szó, szimbolizálja a legmagasabb valóságot (Brahman) és magát a világmindenséget. A keresztény hagyományok szerint minden ima végén felhangzik az „Amen”.

 

Valójában az „Om“ és az „Amen“ jelentése azonos, de a vokális különbségek miatt eltérő a kiejtésük.

 

Fontos aspektus, amiről korábban már beszéltünk: a tudás. Meg kell tanulni, értelmezni és megérteni annak a mélyebb gondolati tartalmát, amit kiejtünk. Fontos az állapot is, ami a gyakorlatokkal való foglalkozások után alakul ki. Ha Önök jobbá, szívélyesebbé, készségesebbé váltak, például meglátták a támogatásra szoruló embert, és segítettek neki, míg korábban ezt nem tették meg, akkor az Önök „Om” mantrája eljutott oda, ahová szükséges.

 

Ha magas műszaki színvonalú autóval akarunk utazni, első osztályon repülni, szép asszonyokat szeretni, harmonikus, helyesen felépített házakban élni, akkor tanulni kell. Ellenkező esetben irigyelni fogjuk azokat, akik jó kocsikban utaznak, kényelmes házakban laknak, akiket szeretnek a szép asszonyok, és arra keresünk magyarázatot, hogy ez nálunk miért nincs így.

További kérdése van?