A nyár teljes erővel dübörög. Ebben az évszakban szeretnénk pihenni, erőt gyűjteni és helyre állítani az egészségünket. Ennek elérése érdekében több friss gyümölcsöt és zöldséget eszünk, többet vagyunk a friss levegőn és alszunk, alszunk és alszunk…de mindez elegendő?

Forduljunk az ájurvéda ismereteihez. Mit mond a legősibb orvosi rendszer a nyárról?

  • A nyári hónapok a Pitta uralkodásának időszaka a természetben. Mint tudjuk, ez az integrált erő egyesíti a Tüzet és a Vizet, tulajdonságai szerint forró, könnyű, éles, olajos, savanyú. Az ájurvádikus orvoslás fő szabálya, hogy a hasonló növeli a hasonlót. Ez azt jelenti, ha a Pitta-t próbáljuk a nyáron megszokott ételekkel, napirenddel, életmóddal befolyásolni, az nem javít az egészségünkön, hanem éppen ellenkezőleg. Arra vagy kíváncsi, mit kell tenned?
  • Érdemes megtervezni a napot a természetes biociklus szerint. Ha már régóta azt tervezgeti, hogy korábban kel reggel, erre a nyári időszak a legtökéletesebb, hiszen a nap is korán kel. A kora reggeli időszak a legmegfelelőbb a testmozgáshoz is.
  • Annak érdekében, hogy megvédje testét a természetesen domináns Pittától, masszírozza bőrét hűtő hatású olajokkal, például kókusz olajjal vagy napraforgó olajjal a reggeli zuhanyzás előtt. A nyár illóolajok közül a legmegfelelőbb a jázmin és a rózsa.
  • A pamut és a selyem anyagú ruházatnak is van hűsítő hatása, amely javít hőérzetünkön. Ezt a hatást növeli a fehér, a szürke, a kék, a lila és a zöld szín.
  • Amikor napra megy, feltétlenül viseljen kalapot.
  • A különösen forró napokon a délutáni alvás jótékony hatású
  • Este, lefekvés előtt zuhanyozzon. Zuhanyzás előtt végezzen lábmasszázst Brahmi olajjal, amely elősegíti a Föld energia áramlását és ez által csökkenti a hőt a testben.
  • Az ideális lefekvési idő 22:00, 23:00 óra. Törekedjen rá, hogy ne kerüljön ennél később ágyba.
  • Lefekvés előtt végezzen légző gyakorlatokat, lélegezzen ki a bal orrlyukon keresztül. Ezzel aktiválja a holdcsatornát, így a béke, a nyugalom és a hűvösség energiájával látja el a testet.
  • A túlzott szexuális aktivitás szintén növeli a Pitta-t, kimeríti az energiáit. Ezért az intim együttléteknek mérsékeltnek kell lennie a nyári hónapokban.
  • Ami a táplálkozást illeti, nagyon hideg italok megzavarják az emésztési tüzet és hozzájárulnak a méreganyagok képződéséhez, ezért jobb, ha szoba hőmérsékletű vizet iszunk menta vagy lime és kevés barnacukor hozzáadásával. A hűsítő herbateák készülhetnek borsmentával, édesgyökérrel, édesköménnyel vagy rózsával. A savanyú éretlen gyümölcsöket kerülni kell. A zöldségek közül a főzéshez javasolt a sárgarépa, cékla, hagyma és a fokhagyma. Kerülje az olyan fűszereket, mint a chili és a cayenne bors. A salátákban lévő nyers zöldségek könnyebben emészthetők ebédidőben.
  • Ha repülővel kell utaznia és időzónákat kell átlépnie, kellemetlen érzéseket tapasztalhat a Vata energia növekedése miatt pl.: száraz bőr, szemszárazság, száraz orrjáratok…stb. . Vigyen magával kis mennyiségű ghi-t (ghee, speciális módon főzött és szűrt vaj) és repülés előtt és alatt kenje be vele orrjáratait. Belsőleg is fogyaszthatjuk.

A nyár nem a korlátozások ideje, hanem az új lehetőségeké. Jó pihenést!