Kinezioterápia – az izom-csontrendszer rehabilitációjának egyik leghatékonyabb módszere, amelynek célja az extenzor izmainak fejlesztése és fokozása. A gyakorlatban a módszer lényege, hogy fizikai gyakorlatokat végezzen speciális szimulátorokon, dekompressziós és antigravitációs funkciókkal. A gyakorlatot felügyelő szakember jelenléte kötelező.

A kinezioterápia orvosi indikációi:

  • gerincbetegségek (csontritkulás, intervertebrális sérv, spondylarthrosis, spondylosis, spondylolisthesis, myofascial és myotonic szindróma)
  • testtartás rendellenességek (skoliozis, kyphosis)
  • ízületi betegségek (arthritis, arthrosis)
  • sérülések és műtétek következményei
  • perifériás idegbetegségek
  • belső szervek betegségei.
    • Hogyan működik?
      Az extensor izmok akkor fejlődnek, ha felfelé és lefelé sétálunk, úszunk és úgynevezett statikus gyakorlatokat végzünk, amelyek során meg kell tartani az ellenállást. Mivel azonban nagyon kevés ilyen tevékenység van az életünkben, az extensor izmok nem töltik be a szerepüket és elveszítik a tónusukat. Ez ahhoz a tényhez vezet, hogy az izom-csontrendszer korábban öregszik, mint bekövetkezne a genetikai öregedés.

      A kinezioterápia képes megoldani ezt a problémát bizonyos gyakorlatok elvégzésével szimulátorokon, antigravitációs és ellenállási funkciókkal. Az edzés elve a súly fenntartása és a gravitáció ellenállása (“mozgáskezelés” – a kinezioterápia második neve). Így a mély izmok belekerülnek a munkába, amelyek normál körülmények között egyáltalán nem vesznek részt a mozgásban. Rendszeres testmozgás esetén új izomkeret alakul ki, helyreállnak az ízületek mozgékonysága és rugalmassága, ennek következtében görcs elmúlik, idegvégződések felszabadulnak – a hátfájás és kellemetlenség eltűnik.

      Ezenkívül az ilyen tréningek javítják az általános és a helyi vérkeringést, aktiválják az anyagcserét, megindítják a szövetjavítás folyamatát, amely elősegíti az ízületek gyulladásos folyamatainak kezelését. A kinezioterápia egyik fontos alkotóeleme a megfelelő légzés.

      A rendszeres testmozgás serkenti a test védekező mechanizmusait, megakadályozza a betegségek visszaesését az izmok atrófiájának kiküszöbölésével és a mozgás automatizmusok helyreállításával, a megfelelő mozgás sztereotípiák és módok felépítésével.

      Természetesen ezek a gyakorlatok nem állíthatják az egyetlen módot a gerinc helyreállítására. De nem szabad alábecsülni őket, mivel a hatékonyságuk magas, ezt tudományos kutatások és klinikai tapasztalatok is megerősítik.

      Eredmény: a gerinc és a mellső hasfal izmainak erősítése, az egész izom-csontrendszer geometriájának helyreállítása, a helyes testtartás kialakítása, a fájdalom szindróma kiküszöbölése, az intervertebrális sérvek méretének csökkentése.

Szóljon hozzá