Történetileg a jóga és az Ayurvéda párhuzamosan fejlődtek, miközben kiegészítették egymást. Az Ayurvéda a jóga gyógyító oldala, a jóga az Ayurvéda spirituális oldala. Együtt kínálják az utat a test, az elme és a lélek harmonikus együttélésére.

A jóga elsősorban a tudat tisztításának tudománya. A tiszta elmét nem érintheti a stressz: az egészséges elme az egészséges test kulcsa. Ha az ember elméje tiszta, akkor ismeri lelki természetét. Az Ayurvéda szerint minden betegség annak a következménye, hogy valaki elfelejtette lelki eredetét. Az Ayurvéda és a jóga lehetővé teszi annak az élménynek a megszerezését, amely segít visszaállítani az ember valódi természetét.

A konstitucionális egyensúly ismerete (Vata, Pitta és Kapha-dosák közötti egyensúly, amelyről az Ayurvéda beszél) lehetővé teszi, hogy a gyakorló jógi pontosan azokat az ászanákat használja, amelyek kedvezően befolyásolják egészségét és állapotát.

A Vata dosha kiegyensúlyozatlanságú személyek általában túl mozgékonyak és zavaróak. Megkülönbözteti őket a vékony test és a gyenge immunitás. Végtagjaik gyakran fagyosak, székrekedéssel bajlódnak, hajlamosak idegességre és különféle szorongásokra. A nyugtató, állandó ászanák leginkább az ilyen emberek számára alkalmasak, mint például a fa póz, a Vrksasana vagy a hegyi póz, Tadasana.
A medence izmait tömörítő ászanák (Pascimottanasana) enyhítik a székrekedést, az erős ászanák, a Bakasana pedig javítják a vérkeringést. A gyorsan változó testtartások, mint például a Nap köszöntése, Surya Namaskar, fokozhatják az idegességet. A megfelelő ászanák helyreállítják az egyensúlyt, a nem megfelelők pedig még nagyobb zavart okoznak.

Akiknek kiegyensúlyozatlan a Pitta-dosájuk, hajlamosak a túlzott tűz termelésre a testben. Bőrproblémák (kiütések, psoriasis) jellemzik őket A hasmenés, a kötőhártya-gyulladás és a májbetegség szintén gyakori náluk. Az egyensúly fenntartásához ászanákra van szükségük, nyugtató és hűvös szemekre, gyengítve a belső hőt. A napenergiát fokozó ászanák nem megfelelőek, mivel a testhőmérséklet emelkedését okozhatják. A kobra (Bhujangasana) és az íj (Dhanurasana) pózú ászanák eloszlatják a felesleges hőt. A fordított ászanák ellenjavalltak a Pitta egyensúlyhiányban szenvedő emberek számára, mivel ezek sztrókhoz vezethetnek.

Akiknél a Kapha-dosha felesleg jelenik meg, általában hajlamosak a hízásra, lassúak, izzadnak. Elhízás és nyálkahártya felhalmozódás figyelhető meg a testben. Stimuláló, melegítő gyakorlatok alkalmasak számukra. Az aktív mozgás hasznos, de lassan kell indulniuk, fokozatosan növelve a terhelést. A Greeting to the Sun komplex melegítő gyakorlat sor a legjobban megfelel a Kapha egyensúlyhiányos személyeknek.

A mellkast kiszélesítő ászanák javítják a légzést és csökkentik a fulladást. Ide tartoznak az Urdhva Dhanura fordított orrpóz és a Setu Bandha Sarvangasana hídpóz. A meditatív ászanák fokozhatják Kapha egyensúlyhiányát, ezért aktív pózokat kell megvalósítani, hogy azok energiát adjanak.

A jóga ászanák az ayurvédikus kezelés fontos elemei az étrend, a gyógynövények, az aromaterápia, a színterápia, a meditáció, a szervezet méreganyagoktól való tisztítása, a fiatalítás és az egészséges életmód mellett.

Meditációk adott probléma esetén – és a gyógyulás lelki, valamint gyógyítási aspektusai. Tisztítják az elmét és ellazítják a testet, ami megvilágosodáshoz vezet. A meditációnak számos formája létezik, és mindegyik eszköz olyan, amely segít a gyakorlónak elérni a kívánt eredményt.

A CALENDULA Klinikán jelölik ki az ászánákat és a meditációs technikákat a beteg konstitúciós típusától és diagnózisától függően.
Figyelmükbe ajánljuk a reggeli ászanák videóját a szervezet élénkítése és a metabolizmus csökkentése érdekén (a jóga gyakorlatokat Adzsit Ran Echippili jóga oktató mutatja be.)

Szóljon hozzá